ستاره باران

هرچی دلت می خواد

ستاره باران

هرچی دلت می خواد

تقدیم به پیشگاه ارجمند تو ، ای زهرای عزیز

تقدیم به پیشگاه ارجمند تو ، ای زهرای عزیز

به تو ، ای محبوب خدا و ای گرامی ترین بنده خدا .

به تو ، ای فرشته انسانی ، ای گوهر والا که در عالترین نقطه وجود سرشته شده ای .

به تو ، ای بانوی جهانی ، که اگر تو نبودی همسری در جهان لایق مولای متقیان علی (ع) نبود .

به تو ، ای دخت نبوت ، ای امام ولایت و ای سرور زنان گیتی .

به تو ، ای شافع روز جزا ، که هر گنه کاری دست شفاعت به دامان گرم تو زند تا در بهشت جای گیرد .

به تو ، که دنیا طلبان حق تو و همسرت را پایمال کردند و کوشیدند چشمه خورشید را به گل اندازند و چه نا جوانمردانه کوشش بد فرجامی

ای عزیز دل ، اگر آن روز ستمگران حرمت خانه و کاشانه وحی را رعایت نکردند و ترا ، در میان درهای فروبسته زندگیت بیرحمانه بفشردند اکنون دیده بگشای و ببین که چسان مردان و زنان با ایمانی ، در اندوه تو زانوی غم به سینه می فشارند و سرشک تلخ بر دامن می ریزند .

ای محبوبه خدا و پیامبر اگر آن روز حق تورا غصب کردند امروز مومنان از حقوق تو دفاع می کنند و در پاسداری از حریم شما همچون تاوک ها ، بر دل آن غاصبان می نشینند .

بانویی که تنها رشته اتصال بحق است و هر کس که به جز آن به چیزی چنگ زند ، به ریسمان ولایت او دست نیابد و روی رستگاری نخواهد دید .

خداوند پاداش رسالت پیامبر (ص) را به جز رعایت فاطمه (س) در مورد ذریه اش قرار نداده است .

به امید روزی که همگان چشم خرد بگشایند و بر غاصبان ستمگر شورش کنند تا با یاری جستن از فرزند رسول خدا (ص) که منجی بشریت است قیام نموده ، جهان را پر از عدل و داد نمایند .

در آن عصر کاخ های ظالمان به خاک مذلت فرو می نشیند و دیگر هیچ مظلومی نماند که فریادت جانسوزش زمین و زمان را به لرزه در آورد .

 

فرزندان حضرت محمد (ص) و خدیجه کبری (س)

بانوی بزرگ اسلام که بر اثر تدبیر ، سعی و کوشش در تجارت و امور اقتصادی از ثروتمندان بی نظیر عصر خود بشمار می رفت پس از ازدواج با پیامبر اسلام (ص) تمام ثروت خود را در جهت تحقق آرمان های این اسلام انفاق نمود . خداوند به آن دو بزرگوار 6 فرزند عطا کرد که به ترتیب سن مختصری از هرکدام را شرح می دهیم :

1- قاسم :    وی نخستین فرزند خدیجه (س) و پیامبر (ص) بود . پیغمبر (ص) نیز به نام او به ابوالقاسم مکیّ گردید . قاسم قبل از بعثت در مکه متولد شد و پیش از بعثت در دوران کودکی در گذشت و در شهر مکه به خاک سپرده شد .

2 عبدالله : دومین پسر پیامبر (ص) است که بعد از بعثت در مکه دیده به جهان گشود وی با لقب طیب و طاهر خوانده می شد . وی مورد علاقه پدر خویش بود اما او در دوران کودکی در مکه در گذشت .

3- زینب : دختر ارشد پیامبر (ص) و خدیجه کبری (س) بود که در سال پنجم ازدواج آنان در شهر مکه به دنیا آمد زینب با ابی العاص بن ربیع ازدواج کرد وی در سال هشتم هجری در سن 31 سالگی در شهر مدینه رحلت کرد .

4- رقیه : دختر گرامی رسول خدا (ص) بود که در مکه به دنیا آمد . رقیه در سال سوم هجری در سن 23 سالگی در مدینه وفات یافت .

5- ام کلثوم : سومین دختر پیامبر (ص) بود که پیش از بعثت در مکه چشم به جهان گشود . وی با عثمان بن عقان ازدواج کرد . ام کلثوم در سال هفتم یا نهم هجری از دنیا رفت .

6- حضرت فاطمه زهرا (س) : این بانوی بزرگوار در روز جمعه بیستم جمادی الثانی در سال پنجم بعثت به دنیا آمد . شیخ صدوق در خصال ، از حضرت صادق (ع) روایت می کند که حضرت فاطمه (س) نه سال داشت که خداوند منان این نام های آسمانی را بر او نهاده بود که عبارتند از :

فاطمه ،صدیقه ، مبارکه ، طاهره ، زکیّه ، راضیه ، مرضیه ، محدثه ، زهرا ، بتول می نامند .

فاطمه (س) در خانه پدر تربیت شد . این بزرگوار علوم و معارفی را که از پدر فرا گرفته بود ، در خانه شوهر خویش بکار می بست . فضائل و مناقب نفسانی و خصال و خصایص ذاتی او در خانه شوهر بروز کرد و مانند یک کدبانوی مجرب به تمامی اهل خانه توجه داشت ، به همه شؤون زندگی درونی و بیرونی خانه رسیدگی می کرد و همه از او راضی بودند .

در سال دوم هجری اول ذی الحجه حضرت فاطمه (س) با حضرت علی(ع) ازدواج نمودند .

ثمره این ازدواج سه پسر بود به نام های امام حسن(ع) ،امام حسین(ع) و محسن ( که سقط شد ) و دو دختر به اسامی زینب کبری و زینب صغری مشهور به ام کلثوم بود .

او نه سال در خانه پر صفای پدر و نه سال دیگر در کنار شوهرش دوش به دوش وی در نشر تعلیمات اسلام و خدمات اجتماعی و کار طاقت فرسای خانه زندگی کرد و اوقاتش به تربیت فرزند و عبادت پروردگار می گذشت .

حضرت فاطمه (س) زنی عفیف ، نجیب و دارای عصمت و طهارت بود . او وارث صفات فاضله ، رازداری ، بخشش ، عشق و علاقه و عزت نفس چون مادرش حضرت خدیجه (س) بود . از پدر نیز ملکات آسمانی تقوی ، مناعت نفس و قناعت ، صبر و بردباری بر مشکلات ، شکیبایی بر ناگواری ها و ایثار را به ارث برده بود . از شوهر ، شجاعت ، شهامت ، فصاحت و بلاغت را آموخت و در مهبط وحی و نزول قرآن و محیط ولایت و  امامت ، وارث هر دو مقام گردید .

 

 

 

 شناخت حضرت فاطمه زهرا (س)

 

نام : فاطمه(ص)

لقب معروف : زهرا (ص)

کنیه : ام الائمه

نام پدر : حضرت محمد (ص)

نام : مادر خدیجه بنت خویلد

محل ولادت : مکه

روز وماه ولادت :20جمال الثانی

سال ولادت : پنجم بعثت

مدت عمر : 18 سال

روز وماه شهادت : (به روایتی)3جمادی الثانی

سال شهادت : 11 هجری

قاتل : قُنفُذْ

نام همسر : حضرت علی (ع)

تعداد فرزندان : 3 پسر و2دختر

محل دفن : مدینه

حضرت فاطمه (س) از دیدگاه قرآن و پیامبر (ص)

فاطمه (س)دارای آثار نبوت و باطن ولایت بود . او اساس اصل اصیل شجره ولایت  بود. طبق اکثر تفاسیر ، وقتی ابراهیم  آخرین پسر پیامبر(ص)در18 ماهگی وفات کرد دیگر برای پیامبر(ص)پسری نمانده بود روزی پیامبر (ص)درحال خارج شدن از مسجد بود که با عاص بن وائل روبرد شد وبه گفت وگو پرداختند. عده ای از بزرگان قریش که در مسجد بودند از عاص پرسیدند با چه کسی صحبت می کردی؟ گفت ابا الابتر (یعنی با کسی که نسلش منقطع است ) . خداوند سوره ی  کوثر را در شأن حضرت زهرا (س) نازل کرد که می فرمود : ای رسول گرامی ما تو را کوثر(عطای بسیار) بخشیدیم .پس تو هم (به شکرانه ی آن نعم) برای خدا به نماز و قربانی و مناسک حج بپرداز که محققأ دشمن بد گوی تو (عاص بن وائل ) مقطوع النسل است .

کوثر

چشمه ای است که در بهشت که درزیر عرش الهی است. آبش از شیر سفید تر و از عسل شیرین است.

 

فاطمه(س)

درزمان پدر مونس و یار باوفای پدر بود به گونه ای که پدرش او را (ام ابیها) خواند هروقت فا طمه (س)          بر پیامبر وارد می شد  به احترام او به تمام قامت برمی خاست و می فرمود : فاطمه پاره تن من است هرکس او را خشمگین کند مرا خشمگین نموده است وهرکس او را خشنود کند مراخشنود نموده است .

هجرت حضرت فاطمه (س) و امام علی (ع) به مدینه

حضرت زهرا(س) شاهد آزارها و فشارهای مشرکان نسبت به پیامبر (ص) بود . اواین خبر را شنید که مشرکان تصمیم گرفته اند شبانه دورخانه ی پیامبر (ص) را که خود نیز در آن می زیست محاصره نمایند و آن حضرت را بکشند . حضرت فاطمه زهرا (س) آن شب را با تلخی فراوان سپری کرد . اگر چه پیامبر خدا (ص) با توکل به خدا مخفیانه از خانه خارج شدند و به سوی غار ثور رفت و در آن جا مخفی شد و سپس از آنجا به مدینه هجرت کرد و حضرت علی (ع) در رختخواب پیامبر (ص) خوابید . مشرکان مقارن سپیده سحر محاصره خود را تنگتر کردند و با شمشیرهای کشیده به طرف بستر پیامبر (ص) آمدند ولی ناگهان حضرت علی (ع) را در بستر دیدند او را رها کردند و به جستجوی پیامبر پرداختند .

حضرت علی (ع) در نیمه های شب بعد بطور مخفیانه خود را به غار ثور رسانید و با پیامبر (ص) ملاقات کرد. پیامبر (ص) به او فرمود : امانت های مردم را که در نزد ما است به صاحبانشان برسان و چند شتر خریداری کن و دخترم فاطمه و بانوان دیگر یعنی فاطمه بنت اسد ، فاطمه دختر زبید بن عبدالمطلب و هر کس از بنی هاشم را که مایل به هجرت است با خود به مدینه بیاور حضرت علی (ع) به همه این سفارشها عمل کرد . سپس با همراهان بطور مخفیانه از مکه بسوی مدینه هجرت نمودند .

آنان در روز دو شنبه 12 ربیع الاول دردهکده قبا نزدیک مدینه به پیامبر(ص) ملحق شدند .

پیامبر (ص) در دهکده قبا فرموده بود : وارد مدینه نمی شوم تا برادرم علی (ع) و دخترم فاطمه (س) به من بپیوندند . در شأن و پاداش این هجرت انقلابی و پر شور آیه 195 سوره آل عمران نازل شد که میخوانیم:       « ...آنان که از وطن خود هجرت نمودند و ازدیار خویش بیرون شده و در راه خدا رنج کشیدند و جهاد کرده ، کشته شدند همانا آنان را عفو کنیم و به بهشت هایی در آوریم که زیر درختانشان نهر ها جاریست . »

آری فاطمه (س) در آن هنگام هشت سال بیش نداشتند که در خردسالی با تحمل رنج ها و دشواریهای طاقت فرسا به یاری پدر شتافت و خفتگان را از غفلت ها و کژ راهه ها هدایت نموده و نجاتشان بخشید .

شهادت و مدفن حضرت زهرا (س)

مصیبت جانسوز پیامبر خدا (ص) در 28 صفر سال یازدهم هجرت ، ماجرای ظلم هایی که در رابطه با رهبری حضرت علی(ع) و غصب این مقام از ناحیه دیگران به آن حضرت وارد امد و همچنین گرفتن فدک از حضرت فاطمه (س) ، آتش زدن خانه فاطمه (س) و در به پهلوی آن حضرت  زدن (که باعث شهادت محسن شد ) فاطمه (س) را سخت بیمار کرد .شدت این بیمار منجربه روایتی 75 روز یا 95 روز بعد از رحلت پیامبر (ص) نبود که به شهادت رسید . روایت کرده اند که حضرت علی(ع) روزی برای ادای نماز به سجده رفته بود هنگامی که از نماز بر می گشت دید زنان بنی هاشم و خادمه آن حضرت پریشانند آن گاه حسنین آشفته خاطر و با رنگ پریده نزد پدر دویدند و گفتند :که مادر لحظات آخر عمرش را می گذراند .

حضرت علی(ع) شتابان خود را به بالین فاطمه (س) رسانید دید که حال ایشان منقلب است گویا آخرین  نفس های زندگی را می کشد . حضرت علی(ع) چندین بار همسر با وفایش را صدا کرد و فرمود : ای دختر مصطفی (ص) ، ای کسی که زکات در عبا می گذاشت و بر فقرا پخش می کرد ، ای دختر آن کسی که برای فرشتگان در آسمان نماز گذارد با من سخن بگو منم پسر عم تو .

فاطمه (س) در حال ضعف و ناتوانی چشمان خود را گشود به صورت علی(ع) نگاهی انداخت و تبسمی کرد هر دو گریان شدند سپس فرمود : ای پسر عم عزیز درباره امامه و سفارش حسنین فراموش مکن ، تو در دل شب مرا به خاک بسپار و قبر مرا به کسی نشان مده . ناگاه رنگ فاطمه (س) دگرگون شد جواب سلامی را داد علی(ع) پرسید کیست ؟ عرض کرد : جواب جبرئیل را دادم . دوباره چشمهایش را گشود سلامی را جواب داد و عرض کرد : به خدا قسم عزرائیل است که بالهایش از مشرق تا مغرب را فراگرفته است . در این هنگام بود که چشمهای فاطمه (س) برای همیشه به خواب رفت و جان به جان آفرین تسلیم نمود . سر انجام دختری که پیامبر اکرم (ص) کراراً رعایت حال او را به مردم سفارش می کرد و پاره تن خود می دانست با یک جهان قهر و خشم بر افراد بی وفا و ستمگر در خانه خود در گذشت و در مدینه به خاک سپرده شد . اما قبر آن حضرت (س) مشخص نیست .

تربیت فرزندان

حضرت فاطمه (س) از همان آغاز کودکی فرزندانش ، آنها را به عبادت و پرستش خداوند تعلیم و ترغیب می نمود . به عنوان مثال به فرزندش حسن که هفت ساله بود ، می فرمود به مسجد برو و آن چه را که از پیامبر (ص) شنیدی فراگیر و نزد من بیا و برای من بازگو کن . امام حسن (ع) همین کار را می کرد . و بعد به خانه می آمد و با سخنان شیرین خود بیانات پیامبر (ص) را برای مادرش بیان می نمود .

از این رو هر وقت علی(ع) وارد خانه می شد ، حضرت زهرا (س) را حافظ آیاتی از قرآن که تازه نازل شده بود ، می یافت . حضرت علی(ع) می پرسید : این آیات و علوم تازه را از کجا فرا گرقتی ؟

حضرت فاطمه (س) می فرمود : از پسرت حسن (ع) .

حضرت زهرا (س) در تربیت فرزند نمونه بود . وبراستی که مسئولیت مقام مادری را به خوبی انجام دادو فرزندانی چون امام حسن (ع) ، امام حسین(ع) ، زینب (س) و ام کلثوم (س) را به جامعه تحویل داد که هر یک از آن ها نمونه برجسته ای از انسانهای آگاه ، شجاع ، مؤمن ، مجاهد و دارای عالیترین ارزشهای والای انسانی بودند . بانوی اسلام تمام ارکان و اموری را که شکل گیری شخصیت فرزند لازم است ، با آگاهی و هوشمندی مخصوص به خود رعایت می کرد .

او هرگز خاطر کودکان خود را نرنجانید . همواره با نوازش پر مهر خود با آنها رفتار می کرد .

حضرت فاطمه (س) حتی در تشویق فرزندان بطور مساوی رفتار می نمود و به گفته روان شناسان این موضوع یکی از اصول و ارکان سازنده تربیت فرزندان می باشد که عقده و کمبود در ساختار وجود فرزندان ، ایجاد نمی کند . حضرت زهرا (س) موجبات شادی روح و روان کودکانش را نیز فراهم می کرد و با آن ها همبازی می شد .

همسرداری حضرت زهرا (س)

برای زن بزرگترین موفقیتو ارزش این است که برای شوهر خودیاور و همراه خوبی باشد و تلاش کند تا در امور گوناگون زندگی خشنودی همسرش را بدست آورد و از هر عملی که موجب آرامش خاطر شوهر شود ، چنان که شوهر نیز باید موجبات آسایش و آرامش خاطر همسرخود را فراهم آورد . اصولاً هدف ازدواج آن است که همسران مایه آرامش یکدیگر شوند .چنانکه در سوره روم آیه 21 قرآن آمده است : « ..... یکی از آیات الهی آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در بر او آرامش یافته ، با هم انس گیری د ...... »

رفتار حضرت زهرا (س) با شوهرش در عالیترین مرحله صفا و مهربانی بود ، ایشان نه تنها هرگز خاطر شوهر را نرنجانید ، بلکه یاور مهربان و نوازشگر دلسوزی برای شوهر بود و در همه صحنه های زندگی ، همدم ، همدرد و شریک زندگی حضرت علی(ع) بود .

پیوند مقدس همسری زهرا (س) و علی(ع) به قدری با صفا و پر مهر بود و وجود حضرت زهرا (س) مایه آرامش و خشنودی او بود که حضرت علی(ع) در سخنی می فرماید :من هر گاه به چهره زهرا (س) نگاه می کردم هرگونه غم و اندوه از من بر طرف می شد .

روزی پیامبر خدا (ص) نزد حضرت فاطمه (س) آمد و ضمن احوال پرسی پرسید : شوهرت را چگونه یافتی ؟ فاطمه (س) در پاسخ عرض کرد : او را بهترین شوهر یافتم . پیامبر (ص) فرمود :

دخترم ! شوهرت نیکو همسری است در هیچ کاری از دستور او سر پیچی نکن .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.